مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸
۰ نفر

از آنجایی که جاده و راه‌سازی یکی از صنایع زیرساختی در هر کشوری است، محصولات نفتی که در ساخت آن هم به کار می‌روند، اهمیت زیادی دارند. یکی از این محصولات قیر است.

قیمت قیر صادراتی_ قیر صادراتی چیست؟

قیر استفاده‌های زیادی در صنایع متنوع دارد. اما آیا می‌دانید انواع قیر صادراتی چیست و یا صادرات قیر از ایران به کدام کشورها انجام می‌شود؟ در ادامه این مطلب ایران ای ترید بیشتر در خصوص صادرات قیر به جهان و قیمت قیر صادراتی توضیح خواهیم داد.

معرفی برترین قیر صادراتی

قیر صادراتی قیری است که کشورهای تولیدکننده برای صادرات آماده و بسته‌بندی می‌کند. ایران هم در خاورمیانه یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های قیر صادراتی است.

همانطور که گفتیم، قیر ماده‌ای پر کاربرد در دنیا است. بنابراین، طبیعی است که کشورهای مختلف دنیا برای صنعت جاده‌سازی و خانه‌سازی از قیر استفاده کنند. از آنجایی که همه‌ی کشورها دارای منابع قیر نیستند، صادرات قیر از کشورهای تولیدکننده قیر بسیار زیاد است.

قیمت قیر صادراتی: قیر صادراتی چیست؟

معرفی انواع قیر صادراتی

اصولا قیر با استفاده از پروسه‌های مختلفی به وجود می‌آید که باعث می‌شود انواع مختلفی از قیرها وجود داشته باشد. در ایران هم محصولات قیر متنوعی وجود دارد که به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

برای مثال، قیر نفتی یکی از انواع قیر صادراتی است که با استفاده از تقطیر نفت خام بدست می‌آید. قیر طبیعی که از منابع طبیعی زمین به دست می‌آید نیز در صادرات قیر کاربرد دارد. یک نوع دیگر هم قیر دمیده است که تولیدکنندگان قیر با استفاده از پروسه‌ی دمیدن هوا در دمای زیاد روی قیر نفتی آن را تولید می‌کنند.

قیرهای دیگر هم قیرهای محلول و امولسیون هستند که به ترتیب با مخلوط کردن قیر با حلال و اعمال فرآیند روی قیر آنها را تولید می‌کنند.

انواع قیر درجه نفوذ در صادرات قیر

در بین قیرهای صادراتی قیرهای درجه نفوذ هم جزو قیرهای پر طرفدار هستند. یکی از رایج‌ترین انواع درجه بندی قیر، قیر صادراتی 60/70 است. این قیر یک انتخاب خوب برای ساخت پوشش جاده به حساب می‌آید.

قیمت قیر صادراتی ۶۰/۷۰ بسته به نوسانات قیمت نفت خام و شرکت توزیع کننده متفاوت است. قیر 60/90 هم یکی دیگر از انواع قیر است که بیش از همه برای تولید آسفالت داغ برای پوشش جاده‌ها کاربرد دارد.

شرکت‌های تولیدکننده قیمت قیر صادراتی ۶۰/۹۰ را تعیین می‌کنند که با توجه به قیمت نفت خام متغیر است. قیر 85/100 هم مثل قیر 60/90 برای تولید آسفالت داغ استفاده می‌شود. همچنین، جاده‌سازان از آن برای ساخت پایه جاده‌ها استفاده می‌کنند.

یک نوع دیگر قیر 50/70 است که عمدتاً در تولید مخلوط‌های قیری برای ساخت پوشش سطحی جاده‌ها، باندهای فرودگاه، پیاده‌رو، مسیر مسابقه و سکوی فرود کاربرد دارد.

قیر 80/100 نیز کاربردی مشابه با قیر 85/100 دارد که عمده استفاده آن تولید آسفالت داغ است.

کدام کشورها بیش از همه قیر تولید می‌کنند؟

بر طبق آمارهای گرفته شده در سال 2016 چین با تولید 2 میلیارد و ۱۷ میلیون تن قیر بزرگترین تولیدکننده قیر در دنیا است.

بعد از چین، ایالات متحده آمریکا با تولید سالانه ۱ میلیارد و ۹۷ میلیون تن قیر در سال جایگاه دوم را در زمینه تولید بیشترین میزان قیر به خود اختصاص می‌دهد. بعد از آمریکا، روسیه و هند قرار دارند که به ترتیب با تولید بیش از 76 و ۵۱ میلیون تن قیر جایگاه چهارم و پنجم در زمینه‌ی تولید بیشترین میزان قیر را دارند.

در جایگاه پنجم هم کره جنوبی قرار دارد که سالانه ۵۰ میلیون تن قیر تولید می‌کند. بعد از کره‌ی جنوبی ایران با تولید بیش از ۴۸ میلیون تن قیر در سال رتبه ششم بیشترین تولیدکنندگان قیر در دنیا قرار دارد.

کدام کشورها بیشترین واردات قیر را دارند؟

در بخش قبلی در مورد این صحبت کردیم که کشورهای برتر تولیدکننده قیر صادراتی چه هستند. اما در مورد کشورهایی که بیشترین میزان قیر را وارد می‌کنند چطور؟ شاید جالب باشد بدانید دقیقا کشورهایی که بیشترین میزان تولید قیر را دارند، واردکننده و مصرف‌کننده عمده آن هم هستند.

برای مثال، آمریکا در سال 2022 حدود 3 میلیارد دلار واردات قیر داشته است. این میزان باعث می‌شود که آمریکا رتبه اول را در بین کشورهای بیشترین مصرف‌کننده قیر داشته باشد و این به خاطر زیر ساخت‌های جاده‌سازی این کشور است که بسیار گسترده هستند.

بعد از آمریکا چین دومین رتبه در زمینه بیشترین میزان مصرف قیر را دارد و ارزش واردات قیر در این کشور در سال 2022 حدود 1.5 میلیارد دلار برآورد شده است. بعد از چین هند و فرانسه هستند که ارزش واردات قیر آنها به ترتیب 1.2 میلیارد و ۵۵۹ میلیون دلار است. بعد از این دو کشور هم اندونزی قرار دارد که ارزش واردات قیر آن در سال 2022 به میزان ۵۲۲ میلیون دلار برآورد شده است.

بیشترین صادرات قیر را چه کشورهایی دارند؟

با توجه به آمار گرفته شده در سال 2021. در زمینه صادرات قیر، کانادا رتبه اول را داشته و میزان صادرات قیر آن به ۱ میلیارد و ۲۹۰ میلیون دلار می‌رسید. بعد از کانادا در سال 2021 سنگاپور با ارزش صادرات قیر ۱ میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلاری جایگاه دوم را در زمینه صادرات قیر داشت.

در جایگاه سوم یونان قرار داشت که بیش از ۱ میلیارد دلار قیر را در سال 2021 صادر می‌کرد. در جایگاه چهارم هم امارات قرار داشت که میزان ارزش واردات صادرات قیر آن در سال 2021 به 981 میلیون دلار رسید. بعد از امارات هم کره جنوبی قرار دارد که با ۹۱۳ میلیون دلار صادرات قیر، جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است.

با این حال، توجه داشته باشید که این آمار در سال 2021 گرفته شده و ممکن است در سال‌های بعد جایگاه‌های کشورها با همدیگر تفاوت داشته باشند.

قیر ایران به کدام کشورها صادر می شود؟

صادرات قیر از ایران به کشورهای مختلفی انجام می‌شود. این قیرها معمولا به صورت بشکه‌ای، فله یا کیسه‌ای بسته‌بندی شده و به وسیله‌ی کانتینرها از طریق دریایی به کشورهای مقصد ارسال می‌شوند. تجارت قیر در جهان یکی از تجارت‌های بزرگ است و البته در بسیاری از کشورها از واژه‌ی آسفالت به جای قیر استفاده می‌شود. ایران ای ترید مرجع تخصصی فروش عمده قیر صادراتی است و بهترین قیمت قیر صادراتی را می‌توانید از این فروشگاه تهیه کنید.

ایران یکی از مهم‌ترین فعالان در زمینه‌ی صادرات قیر به جهان است و بزرگ‌ترین مقاصد خرید قیر صادراتی شامل کشورهایی مانند چین، هند، کشورهای آفریقایی، ازبکستان، ترکمستان، ترکیه، گرجستان، ارمنستان و غیره هستند.

ایران به چه کشورهایی قیر صادر می‌کند؟

مشاهده قیمت قیر صادراتی آنلاین

اگر می‌خواهید بدانید قیمت قیر صادراتی امروز چطور برآورد می‌شود، باید چند عامل را در نظر بگیرید. اول از همه باید بدانید که قیمت نفت خام مدام در بازار جهانی در حال نوسان است. حالا این چه ربطی به قیمت قیر صادراتی در بورس امروز دارد؟

وقتی که قیمت نفت خام بالا و پایین شود، قیمت قیر هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد چون قیر محصولی است که از نفت خام بدست می‌آید. در نتیجه، افزایش و کاهش قیمت نفت خام قیمت قیر فله‌ای را تغییر می‌دهد. یک عامل مهم دیگر در تعیین قیمت قیر صادراتی بورس هم میزان عرضه و تقاضای آن در بازار است.

هر چقدر که میزان تقاضای قیر بیشتر باشد، اما میزان عرضه با آن متناسب نباشد، قیمت افزایش می‌یابد. یک عامل مهم دیگر در قیمت انواع قیر تصمیمات اوپک در مورد صادرات قیر و محصولات نفتی و روابط سیاسی بین کشورها است که این‌ها همه بر قیمت قیر صادراتی در بورس کالا تاثیر می‌گذارند.

بررسی آمار صادرات قیر ایران

کد خبر 875440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha